Thursday, January 16, 2014

moto yang penuh kenangan....

pagi tadi tengah - tengah dok panaskan enjin kereta
terpandang lah kat satu motosikal burok kat tepi kereta aku ni
tetibe teringat kenangan lame
sobsosbsob

haaa nilah moto yang aku maksud kan
banyak sangat kenangan ngan moto ni
ayah aku ulang alik kerja yang jauhnya hampir 30 km selama hampir 10 tahun
sebak kalo diingatkan..
tapi sampai sekarang moto ni masih bernyawa
tapi takleh bawak jauh2 lah
sekadar round-round kampung boleh lah

sebenarnya moto ni kepunyaan pak sedara aku
adek ayah aku yang paling bongsu
oleh kerana die kesiankan kat ayah aku masa mula2 ayah aku dapat keje tu
yelah dulu kami ni orang susah,,,moto pun moto kapcai jer ade
dia pun bagi lah moto tu
sampailah sekarang ni
that why lah ayah aku sayang sangat kat adek die tu
aku pun sayang jugak kat pak sedara aku tu,,,dan aku dah anggap pak sedara aku tu dah macam abang aku dah....very2 the caring person...
dan sampai sekarang rasenye dah tak terbalas jasa beliau kat kami sekeluarga

dulu-dulu korang bayangkan lah eh
time aku balik cuti belaja kat u dulu
ayah aku akan jemput aku ngan moto ni lah
ko bayangkan honda kap 70 ni besar mane
ayah aku ngan aku plak besar mane
huhuhuhuhuh sedih kalo egatkan
pernah tayar pancit kat tengah2 jalan...
mase tu dalam jam 5 pagi
kami terpaksa berenti tepi jalan
ayah aku heret motor tu sampai lah jumpe wakaf untuk kami singgah sementara tunggu siang
nak mintak tolong ngan orang awal lagi
jadi kami tunggu je lah kat situ 2 beranak
jelas kat muka ayah aku kesedihan yang cube disorokkan
aku tahu dalam hati ayah aku die merasa sedih dan kesal kerana tak boleh bagi yang terbaik untuk aku
tapi aku tak kesah dan aku paham keadaan keluarga kami mase tu
start pada tu,,,aku dah berazam akan cuba senangkan keluarga aku
dan Alhamdulillah...sekarang aku dah berjaya bantu keluarga aku setakat aku mampu
dan Alhamdulillah adek2 aku tak pernah melalui kesusahan yang pernah aku rase ni

ermmmm kalo nak diceritakan kenagan ngan motor ni memang banyak
tak tercerita rasenya
time2 aku gi hostel dulu
moto ni jugak yang banyak berjasa
tu tak cerita lagi time2 nak raya
ngan moto ni lah mak ayah aku soping
ko bayang kan ayah aku punya kreatif
barang yang banyak2 die beli boleh lagi muat kat moto tu
ade yang gantung kiri kanan raga tu
dalam raga lagi
sampai orang pun tabik dengan ayah aku
hahahhaha

tu lah kesusahan yang pernah akuu rase
kesusahan yang menjadikan aku lebih bersemangat nak teruskan hidup
nak menjadikan aku orang yang terbaik buat keluarga aku
semuanya kalo dikenang balik suatu kenangan yang sangat mahal
yang tak mampu aku beli dimana - mana
kepada adek2ku dan sesapa saja yang terbaca coretan ini
jangan lah mudah berputus ase
dalam kehidupan ni kesusahan merupakan pelajaran yang paling baik untuk kita
tanpa susah tak mungkin kita akan sesenang hari ni...
semoga kita semua tergolong dalam golongan orang - orang yang bersyukur sentiasa

hidup takkan berubah kalo kita sendiri tak merubahnya,,,

sekian satu perkongsian dari aku yang lemah ini...

 takkan kulupa jasamu selagi hayat dikandung badan...

No comments:

Post a Comment

komen sikit :)